5 Zikir Mudah Yang Boleh Dibaca Pada Waktu Petang. Jom amal!


Pernah dengar tentang Al-Ma’thurat? Ia adalah himpunan zikir dan wirid yang diambil daripada amalan Rasulullah SAW dan kemudiannya diajarkan kepada para sahabat.

 

Perkataan Ma’thurat sendiri membawa maksud sesuatu yang diambil dari Al-Quran dan hadis.

 

Ma’thurat yang telah disusun oleh As-Syahid Imam Hassan Al-Banna ini telah mengumpulkan pelbagai jenis doa daripada Al-Quran dan hadis.

 

Ia selalunya akan diamalkan pada setiap pagi dan petang sebagai perlindungan dan doa untuk diri sendiri.

 

Tetapi, mungkin ada dalam kalangan kita yang tidak sempat membaca Al-Ma’thurat setiap hari dek rutin harian yang padat.

 

Jadi, ada beberapa zikir dan doa ringkas yang boleh diamalkan pada waktu petang. Boleh sahaja dibaca ketika anda sedang menyiapkan kerja atau dalam perjalanan pulang dari kerja dan sebagainya.

 

1)  Ayat Kursi

 

اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ، لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ، مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ، يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ، وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ، وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ، وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا، وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

Maksud: “Tiada yang berhak disembah melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus-menerus mengurus (makhlukNya). Dia tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang ada di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisiNya tanpa izinNya. Dia mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan di belakang mereka. Mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah itu meliputi langit dan bumi. Dia tidak merasa berat memelihara keduanya dan Dia Maha Tinggi lagi Maha Besar.

 

2) Membaca Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq Dan An-Nas

 

 

3) Membaca Sayyidul Istighfar

 

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

Maksud: “Ya Allah, Engkau adalah tuhanku. Tiada yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hambaMu. Aku akan sentiasa mentauhidkanMu semampuku dan aku yakin akan janjiMu. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan yang aku perbuat. Aku mengakui nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosaku. Oleh kerana itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”

 

4) Doa Dipermudahkan Urusan

 

يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ، وَأَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَدًا

Maksud: “Wahai tuhan Yang Maha Hidup, wahai tuhan yang Berdiri Sendiri, dengan rahmatMu aku meminta pertolongan, perbaikilah segala urusanku dan jangan diserahkan kepadaku sekali pun sekejap mata (tanpa mendapat pertolongan dariMu)

 

 

#5 – Doa Berlindung Dari Perkara Buruk

 

أَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ

Maksud: “Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk yang diciptakanNya.”

 

 

Kesimpulan

 

Ini adalah panduan dan zikir ringkas yang boleh diamalkan buat anda. Namun, jika punya kelapangan, peruntukkanlah masa untuk membaca Ma’thurat kerana banyak kelebihan yang boleh diperoleh.

zikiribadahamalan
ARTIKEL MESTI BACA
ANDA MUNGKIN SUKA
googletag.cmd.push(function () { googletag.display('KMK_KaryaBestari_ROS_Interstitial-0'); });